💎 כל התכשיטים מיוצרים באהבה ובעבודת יד בסטודיו | משובצים אבנים טבעיות ואיכותיות | משלוח חינם מעל ₪199 💎

מבוא לאבני הלידה

אבני לידה

מקורן של אבני הלידה מתחיל עוד בתקופת המקרא, שבה ענד הכהן הגדול את לוח אבני החושן, בו שובצו 12 אבנים יקרות המסמלת כל אחת שבט אחר. אבנים אלה היו כל כך חשובות עד כדי כך שהוזכרו כ-200 פעם בספר התורה.

במאה הראשונה כתב יוספוס על אבני חן יקרות והקשר של כל אבן לכל חודש אחר בשנה. במאה החמישית כתב ג'רום הקדוש על אותו נושא. משני הכותבים הללו נוצר הרעיון שלכל אבן יקרה יש משמעות מיוחדת במיוחד. כל אבן הוקדשה לחודש בשנה, עם סגולה מיוחדת המצורפת לאנשים שנולדו באותו חודש. אבן זו הפכה לאבן הלידה שלהם. שני המחברים הללו מכריזים במפורש על הקשר בין שנים עשר אבני החושן של הכהן הגדול עם שנים עשר חודשי השנה, כמו גם עם שנים עשר המזלות. באופן מוזר, עם זאת, אין עדויות לאנשים שלובשים אבנים אלה עד למועד מאוחר בהרבה, המאה ה-18 בפולין.

אבן הלידה שנבחרה לכל חודש התבססה על יסוד אבני ירושלים החדשה בספר ההתגלות. אבן הלידה לחודש ינואר היא גארנט, ואילו תינוקות שנולדו באפריל מקבלים יהלום כאבן הלידה שלהם. מאות שנים אחר כך בוצעו שינויים בסדר זה בפולין, כאשר אנשים רבים החלו ללבוש את אבני הלידה שלהם. בעזרת סוחרי פנינים עבריים ורבנים, שינויים אלה כללו חלק מהאבנים שלא הוזכרו בקרב אלה שכביכול היו על החושן או של ירושלים החדשה. חלק מהשינויים הללו כללו שימוש בטורקיז לחודש דצמבר, אודם לחודש יולי ויהלום לחודש אפריל.

ישנם חילוקי דיעות לגבי זהותן המדוייקת של אבני החושן, וישנה טענה כי אותו השם ניתן לעיתים לאבנים שונות בעלות אותו הצבע. לדוגמא אבן האודם יכלה להיות משוייכת לרובי, גארנט או רובילייט.

במהלך ההסטוריה האמינו במקומות שונים כי לאבנים השונות ישנם כוחות לרפא מחלות ובעיות פיזיולוגיות וכמו כן להעצים תכונות שונות.

נראה כי התפתחות האמונה באבני הלידה שהתרחשה בפולין נבעה מהשפעת היהודים. אנשים יהודים התיישבו בפולין רגע לפני הראיות הראשונות לשימוש באבני לידה אלה. ישנן סיבות אחרות לכך שאנו יכולים להניח שהיהודים היה קשור לאמונות טפלות אלו. תמיד היה להם עניין רב באבני החושן, סופרים יהודים רבים כתבו על הנושא, ואנשים יהודים עשירים רבים תמיד נשאו אבנים יקרות איתם, או עליהם.

במהלך מאות שנים תרבויות שונות תרמו לאגדות והאמונות סביב  אבני החן. תוצרי טבע נדירים אלה עוררו פילוסופים ומיסטיקנים לייחס כוחות יוצאי דופן למינרלים המיוחדים והמרהיבים הללו. 

האוסף הטוב ביותר של סיפורי אבני חן הוא ללא ספק זה הנמצא בספרו של ג'ורג' פרדריק קונץ "הסקרנות של אבנים יקרות", שראה אור בשנת 1913 ונחשב בעיני רבי כ"תנ"ך של אבני החן". אך קונץ לא היה בוחן מיסטי של קריסטלים. הוא היה הגמולוג המוביל בתקופתו ובתפקידו כמומחה הבית לאבני חן של טיפאני ושות' בניו יורק, הוא עזר לעצב את השוק המודרני לאבנים צבעוניות. הוא גם שימש בהרכבת כמה מהאוספים הגדולים ביותר של אבני חן נדירות, כולל אוסף JP מורגן-טיפאני המפורסם, שמוצג כעת במוזיאון האמריקאי להיסטוריה של הטבע.

קונץ האמין כי אנו יכולים ללמוד רבות על ידי לימוד הדרכים שבהן נעשה שימוש באבני חן רפואיות על ידי תרבויות שונות, ודרך האמונות שאנשים יצרו בתקופות שונות לגבי אבני חן נדירות. עבור קונץ מחקר זה לא היה רק ​​סקרנות סוציולוגית, אלא זו הייתה דרך ללמוד על אבני חן עצמן: "רבים מהרעיונות הללו עשויים להיראות לנו די משונים כעת, ובכל זאת כשאנחנו מנתחים אותם אנו מגלים שיש להם שורשים בחלקם האיכות הפנימית של האבנים או אחרת בהערכה אינסטינקטיבית למשמעותן הסמלית ".

בין אם התיאוריות הנ"ל נכונות ובין אם לאו, האופנה הזו שהם התחילו עדיין חיה ובועטת עד היום. מי שבבעלותו תכשיט עם אבן המזל שלו גאה להחזיק במשהו כל כך קשור לאישיותו - יותר ממה שהם ירגישו בבעלותו על כל אבן אחרת, יפה או יקרה ככל שתהיה. אם מישהו היה אומר שתופעה זו לא קשורה למציאות אלא לדמיון בלבד, עלינו לזכור שדמיון הוא אחד הגורמים החשובים ביותר בחיינו.

 


לסיכום, אבני הלידה הן מבוא מהנה, פופולרי וצבעוני לעולם אבני החן. הן פונות לקהלים ברחבי העולם ללא קשר למין, גיל, לאום או דת. אבני לידה טומנות בחובן סודות, תכונות ונתונים ייחודיים לכל אבן חן. ישנם אינספור מיתוסים ואגדות סביב הכוחות והתכונות הרבות והשונות שיש לאבני הלידה. בין אם את מאמינה לאגדות האלה ובין אם לא, קשה שלא להסכים שלימוד על אבני לידה יכול להיות חוויה חינוכית ומבדרת. גלי מה הופך את אבן הלידה שלך להצהרה רבת עוצמה של התכונות הטובות ביותר שלך על ידי אבן המשוייכת לחודש בו נולדת.

כאמור לעיל רשימת אבני הלידה המסורתיות או העתיקות המוכרות ביותר בארצות הברית מקורן בפולין בין המאות ה -16 וה -18. בשנת 1912 פרסם המכון הגמולוגי האמריקאי רשימה מעודכנת של אבני לידה הכוללת  "אבני לידה מודרניות". אם את ברת מזל תוכלי לבחור את אבן הלידה המועדפת לך מבין אלו המשויכות לחודש הלידה שלך. להלן טבלת אבני הלידה המעודכנת כפי שהתפרסמה ב-1912 על ידי איגודי אבני החן:

חודש הלידה אבני הלידה
ינואר גארנט
פברואר אמטיסט
מרץ

 אקוה מרין, בלאדסטון

אפריל יהלום
מאי אמרלד
יוני אלכסנדרייט, מונסטון, פנינה
יולי רובי
אוגוסט פרידוט, ספינל, סרדוניקס
ספטמבר ספיר, לפיס
אוקטובר

טורמלין -

טורמלין אבטיח, טורמלין שחורה

אופל -

 אופל אשאופל ורודה

נובמבר  טופז צהובה, סיטרין
דצמבר

טנזנייט, טורקיז , זירקון

השאירו הערה

שימו לב, הערות צריכות לעבור את אישור המערכת לפני הפרסום