💎 כל התכשיטים מיוצרים באהבה ובעבודת יד בסטודיו | משובצים אבנים טבעיות ואיכותיות | משלוח חינם מעל ₪199 💎

אמטיסט - אבן הלידה של פברואר

אמטיסט

 

אמטיסט הינה אבן הלידה המשוייכת לילידי חודש פברואר והיא אחת מ-12 אבני החושן הנקראת "אחלמה". האבן של שבט גד.

השם אמטיסט מגיע מהמילה היוונית הקדומה אמתוס, שפירושה מפוכח. נאמר כי אמטיסט יכולה למנוע מהנושא אותה להשתכר יתר על המידה וגם משרה נפש מפוכחת ורצינית. האמינו שאם אדם שותה מכוס או גביע שעשוי כולו אמטיסט, הוא או היא כלל לא ישתכרו. על פי המיתולוגיה היוונית, אמטיסט היתה בתולה צעירה שהפכה למושא כעסו של האל היווני דיוניסוס לאחר שהשתכרה ביין אדום. כאשר אמטיסט צעקה אל האלה דיאנה לעזרה, היא הפכה מיד את הילדה לאבן לבנה ומנצנצת (קוורץ). כשדיוניסוס הבין מה קרה וחש חרטה על מעשיו, דמעותיו זלגו לגביע היין האדום שלו. הגביע התהפך, והיין האדום נשפך על כל הסלע הלבן והרווה אותו עד שהפך לקוורץ הסגול המכונה כיום אמטיסט.

אמטיסט הייתה אבן יקרה מזה מאות שנים. האבן כלולה באוספים מלכותיים בכל רחבי העולם, ממצרים העתיקה ועד תכשיטי הכתר הבריטיים. במוזיאון הסמית'סוניאן ישנה אמטיסט שמשקלה 400 ק"ג! תרבויות עתיקות הוקירו את האבן יותר מאבני חן רבות, אשר כיום נהנות מהכרה וערך רב יותר, כולל הספיר והאודם. ישנן מספר התייחסויות מקראיות לאמטיסט. זו הייתה גם אחת משנים עשר האבנים היקרות בחושן של הכהן הגדול אהרון. דה וינצ'י התייחס לאמטיסט וטען שהיא מחזקת את האינטלקט ומרחיקה מחשבות רעות.

במשך זמן מה הוערכה אמטיסט אמיתית באותה מידה כמו היהלום! כאשר נמצאו מצבורים גדולים בדרום אמריקה ובמקומות אחרים היא הפכה לשופעת יותר. עם ירידת נדירותה, ירד גם מחירה.

 

תכונות אנרגטיות

יוחסו לאמטיסט תכונות רבות לאורך ההיסטוריה, וכולן טובות. האבן נחשבה כיעילה לשליטה במחשבות רעות, האצת אינטליגנציה, הפיכת אדם לממולח בעסקים, שמירת חיילים מפצעי קרב, סיוע ללוחמים בניצחון, הגנה על הלובש מפני מחלות מדבקות, ועוד...אמטיסט ידועה בתור אבן חן שתביא את השאיפות הגבוהות והטהורות ביותר מסוג אנושי. צניעות, פיכחון ושליטה במחשבה התחזקו על ידי לבישת האבן. אבן החן תשמור מפני כעס התשוקה, והטבע האלים או הבסיסי של לובש אותה. האבן מעודדת רוגע, אומץ והתבוננות.

מבחינה היסטורית, האמטיסט נחשבה כמסייעת לנבואות ולחזונות ולהביא עושר וכוחות לבעליה. זה תמיד נקשר למעמדות האזרחיים והדתיים ששלטו בתרבויות אנושיות. בפילוסופיה הסינית של פנג שואי, האמטיסט משפרת את פינת העושר המתמקדת במתן וקבלה של עושר חומרי. ברמה הגבוהה ביותר, אמטיסט מעניקה את ההבנה הרוחנית הנדרשת כדי להגיע למצב של אושר. זה קשור לצ'אקרת הכתר בחלק העליון של הראש . זו אבן טובה לפתור מחלוקת, ולכן היא מומלצת לילדים ולקרובי משפחה שבקונפליקט.

ברפואה הסינית המסורתית נחשבת אמטיסט כמזור לכאבי בטן וחלומות רעים. כאשר הן נלבשות קרוב לראש, כמו בזוג עגילי אמטיסט, לא רק שהן מקלות על כאב ראש, אלא שהן גם תעזורנה לניקוי תהליך החשיבה של האדם, ומאפשרות לעבד מידע בצורה יעילה יותר. האמינו כי היא משחררת חסימות בתודעה ופותחת את הדרך לחשיבה ברורה יותר. האמינו כי היא עוזרת לאנשים הסובלים מזיכרון פגום.

אמטיסט מומלצת למי שמתמודד עם לחץ רב, כמו אנשים עם מוסר עבודה מוגזם שאינם מסוגלים ליהנות מרגיעה. איכות זו נחשבת שימושית גם לטיפול בנדודי שינה. אמטיסט מסייעת גם למי שנוטה לדיכאון ולתחושה עגמומית כללית.

היא מחזקת שליטה עצמית (בעיקר בהתמכרויות ותלויות), אומץ ואינטואיציה. מעודדת חלומות טובים ושינה רגועה. כמו כן, היא יעילה בצמצום כעסים, עצבים ומחלוקות.

  

תכונות גמולוגיות

ההרכב הכימי של אמטיסט מתור בנוסחה: SiO2

היא שייכת למשפחת הקוורץ והמבנה שלה הוא טריגונל: מוטות הקסגונל.

הצבע האופייני של אמטיסט מתהדר בצבע המלוכה, סגול עשיר. היא מגיעה בכל גווני הסגול. זהו הזן היקר ביותר של קוורץ. השפע הטבעי והמגוון האינסופי של קוורץ הפכו אותה לשימוש הנפוץ ביותר מכל אבני החן. היא נמצאת לעתים קרובות בצורה של גביש בעל 6 פיאות. היא מופיעה בסלעי גרניט לרב. התכונות הפיזיקליות של אמטיסט משתנות מאוד ממיקום אחד למשנהו עד כדי כך שמומחים יכולים לדעת מהיכן אמטיסט רק על ידי התבוננות בה.

אמטיסטים ממזרח מקסיקו, נוטות להיות חיוורות מאוד, ואילו אלו מדרום מערב-מרכז מקסיקו, נוטות להיות צבעוניות מאוד. צבעה של אמטיסט אינו יציב מאוד ויכול לדהות עם חשיפה ממושכת לאור השמש. ניתן להניח אבנים חיוורות בסביבה סגורה עם גב של נייר כסף כדי להעצים את הצבע. הצבע הסגול של האבן נובע למעשה מזיהומי ברזל שבתוכו. צבעים סגולים עשירים עמוקים הם הסוג היקר ביותר. הדגימות האיכותיות והכהות ביותר הנקראות "סיביריות", ללא קשר למוצאם האמיתי. אבנים באיכות אמצעית הן "אורוגוואיות" ואבנים באיכות פחותה הן "בהאיות". אבנים חיוורות נקראות "ורד צרפתי".

דרגת הקשיות היא  7 בסולם של 1-10.

לעיתים מטפלים באמטיסט בהקרנה ובחימום על מנת להופכה לסיטרין, אמטרין או אמטיסט ירוקה.

 

טיפול נכון באבן

  חשיפה ממושכת לחום ולאור השמש עשויה לגרום להדרדרות בצבע האמטיסטים. הימנעי מכל מגע עם כימיקלים כגון חומרי ניקוי ביתיים או תרסיס לשיער. יש לנקות בעדינות עם מברשת שיניים רכה או בבד  טבולים בתמיסת סבון כלים עדין ומים חמימים. את יכולה גם לנקות אותה על ידי מכשיר על-קולי (אולטראסוני).

השאירו הערה

שימו לב, הערות צריכות לעבור את אישור המערכת לפני הפרסום