💎 כל התכשיטים מיוצרים באהבה ובעבודת יד בסטודיו | משובצים אבנים טבעיות ואיכותיות | משלוח חינם מעל ₪199 💎

טורקיז - אבן הלידה של דצמבר

טורקיז - אבן המזל של דצמבר

 טורקיז היא אחת משלושת אבני הלידה המשויכות לילידי חודש דצמבר, יחד עם טנזנייט וזירקון. עוד מימי המצרים הקדמונים. טורקיז ידועה ברחבי העולם וזכתה לביקוש רב. טורקיז היתה אחת מאבני החן הראשונות שנחצבו אי פעם, אולי עוד בשנת 6000 לפני הספירה, בחצי האי סיני במצרים. השם טורקיז מגיע מאותה מילה צרפתית, שמשמעותה "הטורקית", שכן במקור היא הגיעה לאירופה דרך טורקיה, מארץ המקור איראן. טורקיז נכרית באיראן כבר למעלה מ -3,000 שנה. היא שימשה במשך אלפי שנים לתכשיטים על ידי המצרים הקדמונים, שקברו תכשיטים משובחים עם מומיות. האצטקים עיצבו מסכות טורקיז מרהיבות. כיום, אינדיאנים, במיוחד בני שבטי הזוני ונבאחו, מייצרים את מגון תכשיטי הטורקיז הנודעים ביותר בארה"ב-  צמידי טורקיז וכסף, שרשראות, טבעות, עגילים, תליונים, סיכות, אבזמי חגורה ועוד... בעבר, האבן שימשה גם ליצירת קמעות ופסיפסים רבים. האינדיאנים האמינו שצבעה נשאב מן השמים והים ולכן יחסו לה כח רב עצמה עד כדי אלוהי והשתמשו בה לצורך טקסים להשפעה על מזג האויר ומניעת בצורת.

 

תכונות אנרגטיות

הטורקיז שימשה במשך אלפי שנים כאבן מגן, היא המזור הרוחני ללב שנפגע על ידי פצעים רגשיים ישנים ומתח כרוני. היא אבן עם תנודות אנרגטיות המקושרות לאלמנטים נותני החיים של מים ואוויר.

קושרה לאלה ונוס ולאנרגיות האהבה והתשוקה שלה. במקומות רבים נחשבה תמיד אבן המביאה מזל טוב, הגנה ושפע ועל שימשה כקמע ואף שובצה ברסן הסוסים בטורקיה ובפרס.

הטורקיז מחברת את העונדת ליכולותיה לתרום לזולת ולכלל האנושות ועל כן היא מחזקת את הבטחון העצמי. האבן הטובה ביותר להעלאת האינטליגנציה הרגשית ומזכירה לעונדת את ערכה של החמלה והסלחנות כלפי הזולת וגם כלפי עצמה.

היא אבן מרגיעה ומשקיטה את המחשבות,  מחזקת את הגמישות ויכולת ההסתגלות למצבים חדשים. מעניקה תחושה של הרמוניה ומגבירה את צורך בהגשמה עצמית. עוזרת לעונדת בראיה חיובית של דברים ומחזקת בטחון בדיבור ובתקשורת.

 

תכונות גמולוגיות

ההרכב הכימי שלה מתואר בנוסחה  המורכבת: CuAl6(PO4)4(OH)8·4(H2O)  ומכילה חמצן, אלומיניום, זרחן ונחושת.

טורקיז היא זרחה והמבנה שלה הוא טריקליני.

טורקיז היא פוספט מיובש של נחושת ואלומיניום. האבן זכתה להערכה ארוכה בזכות צבעה העז, המשתנה מכחול שמים לכחול שמים בהיר יותר, לכחול ירקרק או ירוק חיוור, תלוי בכמויות הברזל והנחושת בתוכה. כמו אבני חן אחרות, סוגי הצבעים העשירים יותר הם המוערכים ביותר. הצבע המועדף ביותר הוא כחול שמים חזק. כחול ירקרק חיוור מוערך פחות והזן הירוק חיוור אפילו פחות. צבעה הכחול העז של טורקיז מעוצב לעיתים קרובות עם ורידים של לימונית חומה או תחמוצת מנגן שחורה. טורקיז עם ורידים שחורים נקראת טורקיז "קורי עכביש".

רמת הקשיות של טורקיז היא  5-6 בסולם של 1-10.

הטורקיז האיכותית ביותר עדיין מגיעה מ איראן אך בכמויות קטנות יחסית. טורקיז מופיעה בזן ירוק בטיבט. היא נמצאת גם בצבעים שונים במדבר מוהבי בקליפורניה, בניו מקסיקו, אריזונה, נבאדה ובעולם כולו.

 

טיפול נכון באבן

הדרך הטובה ביותר לנקות טורקיז היא עם מים חמימים וסבון  בעזרת מברשת שיניים רכה. חשוב לייבש אותה מיד עם מטלית. הימנעו מכל חשיפה למכות חדות, שריטות, כימיקלים, אור שמש או כל חום גבוה לאורך זמן, אוויר יבש ושומן. אין להשתמש בתכשירי ניקוי תכשיטים מסחריים. במידה ומופיעות נקבוביות עם השנים יש להספיג שעוות נר על מנת למנוע דהייה וסדקים.

השאירו הערה

שימו לב, הערות צריכות לעבור את אישור המערכת לפני הפרסום