💎 כל התכשיטים מיוצרים באהבה ובעבודת יד בסטודיו | משובצים אבנים טבעיות ואיכותיות | משלוח חינם מעל ₪199 💎

אופל אש - אבן הלידה של אוקטובר

אופל הינה אחת משתי אבני הלידה המשויכות לילידי חודש אוקטובר יחד עם טורמלין. היא גם אחת מ-12 אבני החושן הנקראת "לשם", האבן המשוייכת לשבט דן. ניתן לקרוא מידע גם על אופל ורודה.

ההערכה היא כי השם אופל נגזר מהסנסקריט אופלה, שפירושו "אבן יקרה", ומאוחר יותר הנגזרת היוונית "אופליוס", שמשמעותה "לראות שינוי צבע".

לאבני האופל יש המון גוונים וקל יחסית להגיע אליהן שכן הן מתגבשות בסמוך לפני השטח.

בתרבויות המזרח ראו בה כאבן קדושה האוצרת בתוכה את רוח האמת, היוונים האמינו שמעניקה יכולת ראיית הנולד והשאמנים באוסטרליה ואמריקה השתמשו בה בטקסים שונים.

ישנה גם אגדה קדומה שמספרת שאלוהי הסערה קינאו ביופיה של הקשת בענן ועל כן שברו אותה לאפיסות שהן אבני האופל ועל כן הן אוצרות בתוכן פיסות בכל צבעי הקשת. בתוך "אופל אש" החתיכות נראות לעיתים כמו להבות אש שכלואות בתוך האבן.

במאה ה-19 נפוצה השמועה כי האופל מביאה מזל רע והיא אבן מרושעת. למעשה, זו הייתה אמונה מגוחכת במשך זמן רב בכל רחבי העולם. עם זאת, מי שמכיר, מודע לכך שהמוניטין והמיתוס האומלל הזה הם למעשה אשמתו של אדם אחד, סר וולטר סקוט. הרומן הנמכר ביותר של סר וולטר סקוט, אן מגוארשטיין, שנכתב בשנת 1829, היה סיפורה של ליידי הרמיוני, שמואשמת כוזב בהיותה שד, ומתה זמן קצר לאחר שטיפת מים קדושים נופלת בטעות על האופל שלה והורסת את צבעה. הציבור התכוון לכך שהמחבר הגאון הזה הזהיר מפני המזל הרע שאופל יכול להביא, ולכן הפסיקו לקנות את אבן החן היפה. סר וולטר סקוט הצליח להשמיד את שוק האופל האירופי כמעט 50 שנה בלי שום זכות אמיתית!  בתוך חודשים לאחר פרסום הרומן, שוק האופל התרסק והמחירים ירדו ב -50%.

למרבה המזל, כמעט 50 שנה מאוחר יותר, בשנת 1877, נמצא אופל שחור מדהים בדרום ויילס, אוסטרליה, ושוק האופל התחדש לבסוף. אופלים שחורים אלה כבשו את העולם בסערה. גילוי האופלים הללו באוסטרליה הביא לירידה בייצור האירופי. אוסטרליה היא למעשה המקור העיקרי לאופל שחור או לבן.

ישנה אמונה נוספת כי בימים מוקדמים הרבה יותר, כאשר תכשיטנים לא הבינו כיצד לטפל ולעבד את האבנים כראוי, האבנים היו מתייבשות ונשברות בזמן שהיו נחתכות, מלוטשות או משובצות. מטבע הדברים זה נחשב למזל רע.

תכונות אנרגטיות

המים אשר היוו חלק חשוב בהתגבשותה של האופל ומהווים אחוז גבוה ממנה מעניקים לאבן אנרגיה נשית. היא נחשבת לאבן מעוררת ומעצימה כל תכונה רגשית של העונדת אותה. עוזרת לאזור את האומץ כדי להשתחרר מחסימות ועכבות ובכך מאפשרת חיבור לפוטנציאל החיובי ומימושו. בתהליך שחרור זה היא מגבירה שמחת חיים, אושר ויצירתיות.

מאמינים כי אופל אש מדליקה את האש הפנימית שבתוכנו, מגבירה את האנרגיה, תחושת הכח והיצירתיות  ויוצרת תחושה של התרגשות של התחלה חדשה.

 

תכונות גמולוגיות

ההרכב הכימי שלה SiO­­­2-nH2O מכיל תרכובת סיליקה, חמצן ומימן (מים). האופל היא למעשה קוורץ (SiO2)  בתוספת מים ועל כן היא רכה יותר מהקוורץ.

המבנה שלה הוא אמורפי

אופל אש מופיעה בגווני אש של אדום, כתום, צהוב ולבן בשקיפות מלאה או שקיפות למחצה. כאשר מזיזים אותה מצד לצד מופיעים בתוכה נצנוצים המזכירים להבה.

הברק והצבעים התוססים באופאל דומים לצבעי הסתיו, ולכן זו אבן לידה מתאימה לחודש אוקטובר. אופל היא ייחודית בקרב אבני חן, שכן היא מציגה מגוון של אפקטים ססגוניים זעירים של קשת זעירים, כולם מעורבבים יחד. צבעים אלה זכו להערכה רבה בתכשיטים רומאיים.

משחק הצבע מגיע מתהליך ההיווצרות של אופל, שהוא שונה מאבני חן רבות. הצבע נובע מהשתקפות פיזור האור מכדורי סיליקה בגודל ודפוס משתנים הארוזים בצפיפות ומרכיבים אופל יקרה. ככל שהצבע או האש מבריקים יותר, כך האבן יקרה יותר. האופלים המוכרים ביותר הם לבן אטום כמעט או לבן שקוף יותר, לחלקם רקע שחור או אדמדם. כל האופלים משתנים מאוד בצבע האש שלהם. בחלקם יש רק נורות אדומות וכתומות, בחלקם יש גם ירוק, ובחלקם יש גם אורות צהובים וכחולים. אופלים שחורים עשויים לכלול את כל הצבעים האלה וגם סגול. אופלים מראים כמעט כל גוון מכל צבע במגוון שילובים. אופלים עם שפע של אדום הם בדרך כלל היקרים ביותר. אלה החזקים בכחול וירוק יפים באותה מידה, אך פחות נדירים, כך שמחירם נמוך במקצת. אחד האופלים הנדירים ביותר נקרא אופל הארלקין, המציג דפוסי צבע הדומים ללוח שחמט.

מידת הקשיות שלה היא 5.5-6.5  בסולם של 1-10

מקורות עיקריים של האופל: אוסטרליה (80%), מכסיקו, ארה"ב והודו

 

 טיפול נכון באבן

האופל שלך תשמר לזמן רב אם תטפלי בה היטב. עלייך לטפל באופל בזהירות מסוימת כדי למנוע שריטות או מכות. הדרך הכי הבטוחה היחידה לנקות אופל היא עם מים חמימים ומעט סבון כלים עדין.

את האבנים אסור לחשוף לשמן או כימיקלים אחרים. זה עלול לגרום להן לאבד חלק או את כל האש שלהן. מכיוון שאופל מכילה אחוז מים יחסית גבוה (עד 20% מים), כדאי להמנע מחשיפה ממושכת לשמש כדי למנוע ייבוש. אם אבני אופל מתייבשות מדי, הן נוטות להיסדק. תופעה זו מכונה "שיגעון", והיא מוחקת את ערך האבן. לכן כדאי להימנע מהשארת אופל ליד כל דבר שעלול לייבש אותה. כדי למנוע מהאופל להתייבש מומלץ לטבול אותה במים למשך מספר שעות מפעם לפעם.

הערה 1

  • רכשתי את הצמיד עם אבני אופל אש, הייתה תקלה באתר שלא אפשרה לי להשלים את ההזמנה, התכתבתי עם מישהי מאוד נחמדה מהאתר ולא רק שהיא הצליחה לפתור את הבעיה, גם דאגה למשלוח סופר מהיר. אז תודה רבה, והצמיד מהמם!

    אירית

השאירו הערה

שימו לב, הערות צריכות לעבור את אישור המערכת לפני הפרסום